logo site

مصادیق عسر و حرج زن

آنچه در این مقاله میخوانید

اثبات عدم تمکین مرد

با سابقه‌ای قوی در زمینه حقوق جزایی، مدنی و تجاری، ما به شما خدمات حقوقی با کیفیت بالا و راهکارهای قانونی مؤثر ارائه می‌دهیم. نگرانی‌های شما را بشنویم، مسائلتان را تجزیه و تحلیل کنیم و بهترین راه حل‌های قانونی را برای شما پیدا کنیم.

ماده 1130 قانون مدنی به زن حق طلاق می‌دهد در صورتی که اثبات کند دوام زندگی مشترک با شوهر موجب عسر و حرج یا سختی قابل ملاحظه ای برای او است.

در این حالت، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق به دلیل عسر و حرج را ارائه کند. 

با توجه به تبصره ماده 1130 که در سال 1381 اضافه شد، مصادیق عسر و حرج زن شامل مواردی مانند ترک زندگی خانوادگی، اعتیاد، محکومیت به حبس، ضرب و شتم و ابتلای مرد به بیماری های صعب العلاج است. 

اما مصادیق عسر و حرج زن محدود به این موارد نیست و هر امری که موجب ایجاد سختی و مشقت قابل ملاحظه برای زن شود، می‌تواند مصداق عسر و حرج تلقی گردد. 

در صورت اثبات عسر و حرج زن در دادگاه، دادگاه می‌تواند حکم طلاق زن را صادر کند.

ترک زندگی خانوادگی توسط مرد

بر اساس بند اول تبصره ماده 1130 قانون مدنی ایران، ترک زندگی خانوادگی توسط زوج به مدت حداقل شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در یک سال، بدون عذر موجه، یکی از مصادیق مهم عسر و حرج زن در عقد نکاح محسوب می شود.

 در چنین مواردی، زوجه می تواند به دادگاه مراجعه و با استناد به عسر و حرج خود، درخواست طلاق کند. در این صورت، دادگاه حکم طلاق را به علت غیبت و ترک زندگی مشترک توسط زوج صادر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید :  نحله چیست و در شرع و قانون به چه معناست

 بنابراین، اگر زوج بدون دلیل موجه به مدت حداقل 6 ماه متوالی یا 9 ماه در طول یک سال زندگی مشترک را ترک کرده باشد، زوجه می تواند با استناد به این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق کند و دادگاه می تواند حکم طلاق را به دلیل غیبت زوج صادر نماید.

اعتیاد مرد به مواد مخدر

بر اساس بند دوم تبصره ماده 1130 قانون مدنی ایران، اعتیاد مرد به مواد مخدر نیز یکی از موارد مهم عسر و حرج زوجه محسوب می شود که می تواند منجر به حق درخواست طلاق از سوی زوجه شود. 

در این موارد، اعتیاد زوج باید به حدی باشد که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و همچنین زوج باید از ترک اعتیاد امتناع کرده یا قادر به ترک آن نباشد.

در این صورت، به تشخیص پزشک، به زوج مهلت داده می شود تا اعتیاد خود را ترک کند. اگر زوج در مهلت داده شده اعتیاد خود را ترک نکند یا پس از ترک مجددا به مصرف مواد اعتیادی بازگردد، زوجه می تواند با استناد به عسر و حرج ناشی از اعتیاد زوج، درخواست طلاق از دادگاه را ارائه نماید.

 در این صورت، دادگاه حکم طلاق را به دلیل اعتیاد زوج صادر خواهد کرد. بنابراین در صورت اعتیاد مرد به مواد مخدر که به زندگی مشترک آسیب وارد کند و عدم امکان ترک آن، زوجه می تواند درخواست طلاق کرده و دادگاه نیز حکم طلاق را به علت اعتیاد زوج صادر خواهد نمود.

محکومیت قطعی به حبس بیشتر از پنج سال

بر اساس قانون مدنی ایران، یکی از موارد مهم عسر و حرج زوجه که منجر به حق درخواست طلاق از سوی وی می شود، محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر است. 

در این مورد، حبس طولانی مدت زوج می تواند موجب مضیقه و مشقت برای زوجه شده و امکان انجام تکالیف زناشویی از سوی زوج را سلب نماید.

 این شرایط سخت و دشوار برای زوجه، عسر و حرج محسوب می شود که به موجب آن، زوجه می تواند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه کند.

 در صورت محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر، دادگاه با توجه به شرایط خاص زوجه و ایجاد عسر و حرج برای وی، حکم طلاق را بر اساس این علت صادر خواهد کرد. 

در واقع، طول مدت حبس زوج و تأثیر آن بر زندگی مشترک و انجام تکالیف زناشویی، موجب عسر و حرج برای زوجه می شود که وی را در شرایط سختی قرار داده و حق درخواست طلاق به این دلیل را به وی می دهد.

ضرب و شتم یا هر نوع بدرفتاری مرد

طبق قانون مدنی ایران، یکی دیگر از مصادیق عسر و حرج برای زن، ضرب و شتم یا هر نوع سوءرفتار مستمر از سوی همسر است که با توجه به شرایط و وضعیت زوجه، عرفا غیرقابل تحمل باشد. 

به عنوان مثال، در صورتی که مرد همسر خود را مکرراً مورد ضرب و شتم قرار دهد و شدت و درجه این کتک زدن ها برای زوجه غیرقابل تحمل باشد، یا اینکه مرد به طور مستمر با سوءرفتار خود زمینه عسر و حرج برای زوجه را فراهم کند، در این صورت زن می تواند به دلیل سوءرفتار همسر، درخواست طلاق کند.

بیشتر بخوانید :  بخشش مهریه با سند عادی

 در چنین مواردی که زوج با رفتار خود موجبات عسر و حرج همسر را فراهم آورده و این شرایط برای زوجه قابل تحمل نباشد، قانون به زن حق طلاق به این دلیل را داده است. 

دادگاه با بررسی شرایط و میزان سوءرفتار زوج و تأثیر آن بر زوجه، در خصوص صدور حکم طلاق به این علت تصمیم گیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : اعسار از مهریه

بیماری صعب العلاج یا مسری مرد

طبق آخرین بند تبصره ماده 1130 قانون مدنی ایران، ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند، از مصادیق عسر و حرج برای زن محسوب می‌شود.

 این شامل بیماری‌هایی مانند ایدز یا سایر بیماری‌های واگیردار و صعب‌العلاج است که باعث اختلال در زندگی مشترک شود و زن را در وضعیت عسر و حرج قرار دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طلاق به دلیل بیماری همسر یا سایر مصادیق عسر و حرج زن در قانون، می‌توانید به وکیل خانواده در اهواز یا بخش تیکت در موسسه حقوقی عدالتخواه امید مراجعه کرد.

راه های ارتباطی با وکلای موسسه

موسسه حقوقی و داوری دادگران عدالتخواه امید وکیل در اهواز با مدیریت جناب آقای رضا دانش وکیل پایه یک دادگستری، مفتخر است با بهره گیری از کادری مجرب از وکلای متخصص در تمامی امور حقوقی و کیفری؛ آماده ارائه هرگونه خدمات وکالتی و مشاوره ای برای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از شرکتهای خصوصی و دولتی در تمامی مراجع قضایی و دادگستری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *