logo site

میزان فدیه در طلاق خلع چقدر است ؟

آنچه در این مقاله میخوانید

میزان فدیه در طلاق خلع

با سابقه‌ای قوی در زمینه حقوق جزایی، مدنی و تجاری، ما به شما خدمات حقوقی با کیفیت بالا و راهکارهای قانونی مؤثر ارائه می‌دهیم. نگرانی‌های شما را بشنویم، مسائلتان را تجزیه و تحلیل کنیم و بهترین راه حل‌های قانونی را برای شما پیدا کنیم.

طلاق خلع زمانی است که زن به دلیل بیزاری از شوهر، مالی را به او می بخشد تا وی را به طلاق راضی کند. این مال به آن “فدیه” گفته می شود.

 قانون مدنی در خصوص میزان فدیه در طلاق خلع، حکم خاصی مقرر نکرده است. بلکه تنها بیان کرده که فدیه می تواند عین مهریه، بیشتر از مهریه یا کمتر از مهریه باشد.

 بنابراین، تعیین میزان فدیه در طلاق خلع، به توافق زن و شوهر وابسته است و قانون در این خصوص قاعده مشخصی ندارد. 

اما فدیه نباید بیش از توان مالی زن باشد. در مجموع، قانون مدنی تنها به بیان این اصل کلی بسنده کرده و جزئیات مربوط به میزان فدیه در طلاق خلع را به توافق طرفین واگذار نموده است.

طلاق خلع چیست

  • تعریف طلاق خلع: همان‌طور که بیان کردید، طبق ماده 1146 قانون مدنی، طلاق خلع زمانی است که زن به دلیل کراهت از شوهر، در مقابل مالی که به وی می‌دهد، طلاق بگیرد.
  • شرایط طلاق خلع: زن باید از شوهر خود کراهت داشته باشد. زن باید مالی را به شوهر بدهد تا وی را به طلاق راضی کند. مال پرداختی توسط زن (فدیه) می‌تواند عین مهریه، کمتر از مهریه یا بیشتر از مهریه باشد.
  • عده طلاق خلع: عده زن پس از طلاق خلع، سه قرو می‌باشد. یعنی زن بعد از طلاق خلع، باید سه قرو (سه عادت ماهانه) صبر کند تا امکان ازدواج مجدد برایش فراهم شود.
بیشتر بخوانید :  وکالت بلاعزل در طلاق

فدیه در طلاق خلع

حق طلاق دادن در اسلام به اختیار مرد است، اما در طلاق خلع، زن به دلیل کراهت از شوهر، خود را مجبور به بذل مالی (فدیه) می کند تا شوهر او را طلاق دهد. 

فدیه در طلاق خلع:  فدیه به مالی گفته می‌شود که زن به شوهر می‌پردازد تا وی را راضی به طلاق کند. این مال می‌تواند مهریه زن، کمتر از مهریه یا بیشتر از آن باشد. 

رجوع از طلاق خلع: در صورتی که پس از طلاق خلع، زن پشیمان شود، امکان رجوع (بازگشت) به همسر وجود دارد. البته این رجوع فقط در طول عده (سه قرو) امکان‌پذیر است و پس از آن دیگر امکان رجوع وجود ندارد.

لطفاً توجه داشته باشید که مشاوره حقوقی نیازمند بررسی جزئیات و شرایط حسب مورد است. 

پیشنهاد می‌کنم در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، با وکیل در اهواز یا وکلای متخصص موسسه حقوقی داوری دادگران عدالتخواه امید مشورت کنید.

میزان فدیه در طلاق خلع

در طلاق خلع، فدیه مبلغی است که زن به شوهر خود می پردازد تا او او را طلاق دهد.

بر اساس ماده 1146 قانون مدنی، در طلاق خلع، مقدار فدیه محدود نیست و می تواند معادل مهریه باشد، کمتر یا بیشتر از آن باشد.

پذیرش مقدار فدیه توسط شوهر الزامی است و او می تواند آن را بپذیرد یا رد کند. در مقابل، در طلاق مبارات که بر اساس تنفر دو طرفه است، مقدار فدیه نمی تواند بیشتر از مهریه باشد. 

به طور کلی، در طلاق خلع محدودیتی برای مقدار فدیه وجود ندارد اما در طلاق مبارات، فدیه نمی تواند از مهریه بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید :  طلاق به خاطر خیانت و راه های اثبات آن

آیا در طلاق خلع، زن می تواند فدیه را به صورت اقساطی به شوهر بپردازد؟

بر اساس قوانین موجود، در طلاق خلع امکان پرداخت فدیه به صورت اقساطی وجود دارد. 

در این مورد، ماده 1146 قانون مدنی مقرر می دارد که فدیه می تواند به صورت نقدی یا به صورت اقساطی پرداخت شود. 

همچنین، بر اساس نظر برخی از حقوقدانان، در صورتی که طرفین بر روی پرداخت اقساطی فدیه توافق کنند، این توافق لازم الاجرا خواهد بود. 

بنابراین، زن در طلاق خلع می تواند با توافق شوهر، فدیه را به صورت اقساطی پرداخت نماید. شرایط و میزان اقساط نیز می تواند بر اساس توافق طرفین تعیین شود.

در صورت عدم پرداخت اقساط فدیه توسط زن، چه اقداماتی می تواند شوهر انجام دهد؟

در صورت عدم پرداخت اقساط فدیه توسط زن در طلاق خلع، شوهر می تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

  • تقاضای صدور اجرائیه: شوهر می تواند با ارائه مدارک مربوط به توافق طرفین بر پرداخت اقساطی فدیه، تقاضای صدور اجرائیه را از دادگاه صادر کننده حکم طلاق خلع بنماید. این اجرائیه امکان اجرای حکم طلاق خلع و وصول مبالغ معوقه فدیه را برای شوهر فراهم می کند.
  • توقف اجرای حکم طلاق: در صورت عدم پرداخت اقساط توسط زن، شوهر می تواند درخواست توقف اجرای حکم طلاق خلع را مطرح کند. دادگاه در این حالت می تواند حکم طلاق را تا پرداخت کامل فدیه موقوف نماید.
  • طرح دعوی پرداخت مطالبات: شوهر می تواند دعوی پرداخت مطالبات معوقه فدیه را علیه زن در دادگاه مطرح نماید. در این صورت، دادگاه می تواند حکم به پرداخت باقی مانده فدیه همراه با هزینه های دادرسی صادر نماید
بیشتر بخوانید :  نفقه معوقه زوجه

راه های ارتباطی با وکلای موسسه

موسسه حقوقی و داوری دادگران عدالتخواه امید وکیل در اهواز با مدیریت جناب آقای رضا دانش وکیل پایه یک دادگستری، مفتخر است با بهره گیری از کادری مجرب از وکلای متخصص در تمامی امور حقوقی و کیفری؛ آماده ارائه هرگونه خدمات وکالتی و مشاوره ای برای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از شرکتهای خصوصی و دولتی در تمامی مراجع قضایی و دادگستری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *